De impact van een goede ademhaling.

In deze blog vertellen we je meer over de impact die je kunt maken met een juiste ademhaling.




*Prefer to read this blog in English? Klik the button in the right top corner.

Ooit iemand volledig buiten adem gezien terwijl hij/zij wel kalm was? Die kans is erg klein. Hoe kalmer je ademhaling hoe kalmer je bent. Klinkt logisch toch?

Ook in het ‘ademhalings verhaal’ is de kip of het ei weer toepasbaar. Is mijn ademhaling zo slecht als reactie op stress of raak ik gestresst door mijn slechte ademhaling? Laat ik maar gewoon direct duidelijk zijn. Ik heb geen flauw idee. Waarschijnlijk dat beide elkaar beïnvloeden. Zullen we het ooit precies weten? Ik betwijfel het.

Alhoewel concrete antwoorden het bijzonder goed doen op het internet moet ik je in deze teleurstellen. Wat ik je wel kan vertellen is hoe jij controle kunt nemen over dat ene stukje waar je controle over hebt. In veel situatie heb je namelijk maar te dealen met de stressfactor, maar kun je wel controle nemen over jouw ademhaling en daarmee het effect van de stress verlichten.

Wanneer is spreek over stress spreek ik niet enkel over mentale stress zoals een zakelijke deadline die je moet halen of ruzie met je schoonmoeder. Ook fysieke stress zoals een pittige training valt hier onder.

Om volledige controle over je ademhaling te krijgen is goede coaching een absolute must. In deze blog willen we je echter wel op weg helpen om zelf aan de slag te gaan met jouw ademhaling. En heel eerlijk, echt ingewikkeld is het helemaal niet. Met deze simpele tip kun je een grote impact maken op jouw ademhaling en daarmee jouw stress tolerantie.

Tip: maak er een gewoonte van om door je neus te ademen. Ofwel, hou gewoon je mond dicht.

Ons systeem reageert heftig op veranderingen. Zo heeft de natuur voor ons besloten dat wij zoogdieren door onze neus ademen wanneer we kalm zijn en door onze mond ademen wanneer we verkeren in een periode van stress of ziekte. Waarom jouw hond dan toch altijd door zijn mond ademt? Daar zitten ook zijn/haar zweetklieren… ander verhaal…

Tijden geleden is er een niet bepaald diervriendelijk onderzoek gedaan waar we wel iets van kunnen leren. Zo hebben wetenschappers twee groepen apen van het zelfde ras geobserveerd. Bij de een hebben ze de neusgaten afgesloten waardoor enkel een mondademhaling mogelijk was.

Na tijden van observatie was duidelijk op te merken dat de groep apen die enkel nog door de mond kon ademhalen een minder goed uithoudingsvermogen hadden en ook scheve tanden gekregen hadden. Terwijl zij dezelfde voeding en lichamelijke beweging kregen.

Hoe werkt dat nou precies? In onze vorige blog heb je al wat kunnen lezen over het ortho-sympatische en het para-sympathische zewuwstelsel. Nu, een mondademhaling staat voor ons systeem gelijk aan een stress situatie en triggert daarom ons ortho-sympatische zenuwstelsel. Ofwel we komen in een ‘fight / flight’ staat en geven ons lichaam daarmee de indruk dat er rede is voor stress. Een neusademhaling werkt weer precies de andere kant op. Dit stimuleert het para-sympathische stelsel en geeft ons systeem daarmee de indruk dat we verkeren in een periode van rust en kalmte.

Dit is dan ook de rede dat wij bij CrossFit Ede - Vallei altijd hameren op een neusademhaling tijdens de langere workouts. Dit houdt ons gedurende de workout kalm en zorgt er daarmee voor dat we de workout beter kunnen volhouden en langere tijd onze ademhaling onder controle kunnen houden.

De workout onderbreken vanwege de dorst die mondademhaling met zich meebrengt kost je ook nog eens score/tijd ; )