Is calorieën tellen echt betrouwbaar?

In deze blog vertellen we je meer over de keerzijde van calorieën tellen. Is het wel zo betrouwbaar?




*Prefer to read this blog in English? Klik the button in the right top corner.

Online vind je tig van verschillende calculators die kunnen berekenen hoeveel calorieën jij per dag zou moeten eten. Je voert je geslacht, lengte en gewicht in en ‘biem!’ je hebt op de calorie af nauwkeurig hoeveel jij zou moeten eten. Voeg daar een formule aan toe die jou verteld hoeveel van elk macronutriën je nodig hebt en je hebt het werk van een diëtist uit handen genomen.



Laat ik maar direct duidelijk zijn en er vooral niet omheen draaien. Het tellen van calorieën om zo te kunnen achterhalen of je voldoende eet is grote nonsens. En tegelijkertijd adviseer ik het met enige regelmaat… Say whaaaat?!

Je vraagt je misschien af: gaat die gozer nu echt een shitload aan onderzoeken neerhalen? Onderzoeken die bewijzen dat gewichtstoename (of afname) afhankelijk is van de verhouding tussen energie dat binnen komt en energie dat er uit gaat? Nope. Het is absoluut waar dat als jij minder calorieën opneemt dan dat je verbrand dat je dan afvalt. En om aan te komen werkt het precies andersom. 



Maar lees wel goed! Ik spreek niet over wat je ‘eet’, maar wat je ‘opneemt’. Daar zit een significant verschil in. Dat wat je in je mond stopt wordt maar zelden volledig opgenomen. De ‘staat’ waarin je je verkeert, is alleen al van groots belang bij de opname. Jouw systeem verkeert zich namelijk altijd in een specifieke ‘staat’. Ben je bijvoorbeeld lichamelijk actief of mentaal gestrest dan verkeer je voor een groot deel in het ‘vecht of vlucht’ systeem van ons lichaam. Vecht of vlucht betekent dat ons lichaam geen voorkeur geeft aan de spijsvertering, maar juist de focus legt op bijvoorbeeld het functioneren van onze spieren zodat we daadwerkelijk kunnen vechten of vluchten.



Als we een goed beeld willen krijgen van de verhouding tussen inname en verbranding dan zouden we er in eerste instantie voor moeten zorgen dat we na het eten van elke maaltijd in een volledige staat van rust verkeren. Geen stress van werk, social media of je schoonmoeder die op de koffie wil komen. De vraag is alleen: is dat mogelijk? Is dat haalbaar in jouw leven? Wellicht heb je gewoon een baan, een familie waar je voor moet zorgen en een schoonmoeder die toch echt op de koffie wil komen.

In een volgende blog ga ik je meer vertellen over hoe je hier mee om kunt gaan en hoe je de schade van een stressvolle dag kunt beperken. Voor nu is het belangrijk om te beseffen dat het tellen van calorieën niet zo zwart wit is als vaak wordt gezegd.


Maar als calorieën tellen dan totaal niet logisch is omdat we niet weten hoeveel we daadwerkelijk opnemen. Waarom adviseer ik het dan wel? Om calorieën te tellen is het van belang een nauwkeurig dagboek bij te houden. Je kunt dit namelijk alleen uitrekenen als je goed bijhoudt wat je op een dag eet. Alleen al het bijhouden van jouw voeding zorgt voor een grote mate van bewustwording. In bijna alle gevallen dat ik adviseer om dit te doen komen mensen achter zaken waar ze nooit bij stil hebben gestaan. Ze komen er bijvoorbeeld achter dat ze eigenlijk wel erg weinig groenten eten, dat ze wel heel weinig water drinken of dat ze wel erg veel suikers binnen krijgen. 



Daarnaast is het voor mij als coach bijzonder waardevol om te weten wat de persoon tegenover mij dagelijks eet om een link te kunnen leggen naar specifieke klachten. Daarom is het bijhouden van een dagboek in 9 van de 10 keer de eerste stap, maar om nou te zeggen dat die calorieën er echt toe doen…



Conclusie: hou voor 2 weken bij wat je eet, gebruik je gezonde verstand om zelf aanpassingen te maken en pas wanneer je dat op de rit hebt kun je gaan kijken naar een volgende stap.